Uchwała Krajobrazowa Gdańska w skrócie. Poniżej znajdziesz nasz subiektywny przewodnik po głównych zasadach Uchwały Krajobrazowej Gdańska.
O co chodzi z tą Uchwałą? Uchwała Krajobrazowa Gdańska – reklamy i kary.
W dużym skrócie wygląda to tak: Uchwała Krajobrazowa Gdańska obowiązuje od 2018 roku, natomiast w kwietniu 2020 roku kończy się okres dostosowawczy. Oznacza to, że od kwietnia wszystkie reklamy w Gdańsku powinny być dostosowane do wymogów Uchwały. W przeciwnym wypadku właściciel reklamy (to on odpowiada wobec prawa) naraża się na kary ze strony urzędników. Obecnie kara wynosi około 113 zł dziennie za pierwszy metr kwadratowy.
Szacuje się, że 90% reklam w Gdańsku jest niezgodna z nowymi przepisami, zatem wydaje się mało prawdopodobne, że w ciągu 2 miesięcy wszystkie reklamy staną się nagle legalne. Proces zmian już ruszył, a im szybciej przyjrzysz się swojej reklamie, tym większa szansa na uniknięcie kary.
Subiektywny przewodnik po Uchwale Krajobrazowej. Co można? Co jest zakazane?
Reklamy zakazane przez nowe przepisy to banery reklamowe, kasetony reklamowe, folia na szyby od zewnętrznej strony, potykacze, windery, zasłanianie szyb -kasetonami, wydrukami, telebimami. Jeśli nie znasz tych rodzajów reklamy, zajrzyj do naszego słownika.
Dozwolone są natomiast szyldy w formie znaków: płaskich, zdystansowanych, malowanych na elewacji, podświetlanych liter 3D oraz neonów. Prawo przewiduje również tablice reklamowe do grubości max 3 cm. Co więcej, dopuszczalne jest doświetlanie tablic.
Większe lokale mogą dodatkowo skorzystać z semafora reklamowego (reklama prostopadła do elewacji). A właściciele punktów usługowych z witrynami mogą pokusić się o drobne naklejki na szyby. Warto jednak wiedzieć, że możliwe są jedynie naklejki w formie znaków bez tła, montowane od strony wewnętrznej szyby. Oprócz tego, nie mogą one przysłaniać więcej niż 20-30% powierzchni witryny.
Jak uniknąć kary za reklamy?
Oprócz ogólnych zakazów i nakazów warto zwrócić uwagę również:
1) Na zachowanie pola ochronnego– zostaw po 15% pola szyldowego od góry i od dołu szyldu.
2) Na wielkość reklamy– poszczególne strefy mają swoje ograniczenia. Jedna z ogólnych zasad mówi, iż reklama nie powinna mieć większej wysokości niż 70 cm.
3) Na rozmieszczenie względem drzwi/witryny, czyli na podziały architektoniczne budynku. Najlepiej aby długość reklamy była równa np. długości całej witryny, długości środkowych okien witryny, itp.
4) Na rozmieszczenie względem innych najemców budynku. Niezależnie od Uchwały powinieneś uzgodnić wygląd i rozmieszczenie znaków z administracją budynku lub, jeśli Twój lokal znajduje się w budynku zabytkowym, z konserwatorem zabytków.
5) Na estetyczne mocowanie reklamy. Wszystkie przewody i transformatory powinny być niewidoczne, mocowania i konstrukcje powinny być jak najbardziej wtopione w elewację.
6) Na typ budynku (okiennice w łukach, zdobienia elewacji) i typ Twojego lokalu (w parterze, narożny, z arkadami, itp.)
Jak sprawdzić czy reklama jest zgodna z Uchwałą Krajobrazową Gdańska?
Postępuj według poniższych kroków:
1) Sprawdź w jakim obszarze znajduje się Twoja reklama, wyszukiwarkę po adresie znajdziesz tu: mapa Uchwały Krajobrazowej Gdańsk.
2) Przeczytaj szczegółowe wytyczne Uchwały Krajobrazowej Gdańska dla wskazanego obszaru. Zajrzyj też do poradnika „Szyld Gdańsk” wydanego przez Zarząd Dróg i Zieleni.
3) Skonsultuj się z administracją budynku, być może administrator zaplanował już wygląd reklam dla wszystkich najemców.
4) Przyjrzyj się Swojej reklamie- bez czytania Uchwały wiesz już, że jeśli Twoja reklama to:
- Baner reklamowy – to musisz go zdemontować przed kwietniem 2020.
- Kaseton reklamowy o grubości większej niż 3 cm- to również konieczny jest demontaż reklamy.
- Litery płaskie, 3D lub tablica reklamowa zasłaniająca całe pole szyldowe- konieczny demontaż reklamy.
- Tablica reklamowa – grubsza niż 3 cm- demontaż reklamy.
Twoja reklama to….baner reklamowy.
Jeśli już wiesz, że Twoja reklama jest niezgodna z Uchwałą Krajobrazową Gdańska, tym samym narażasz się na kary od kwietnia to odezwij się do nas. Możemy zaoferować Ci: demontaż i utylizację reklam, przeprojektowanie reklam, przerobienie reklamy (jeśli to możliwe), nowe szyldy zgodne z Uchwałą Krajobrazową.
Jeśli nadal nie wiesz czy Twoja reklama jest zgodna z Uchwałą, to również odezwij się do nas . Możesz też samodzielnie zaopiniować swoją reklamę w ZDiZ.
Pamiętaj o konieczności podania jak największej ilości informacji, poczynając od lokalizacji lokalu, poprzez zdjęcia i wymiary lokalu i reklamy. Zapytania kieruj na naszego maila: biuro@montador.com.pl a jak chcesz wiedzieć o nas więcej to zajrzyj na www.montador.com.pl.