W wyniku rozprawy przed WSA w Gdańsku część gdyńskiej uchwały została określona jako… niekonstytucyjna.
Na trojmiasto.pl pojawił się niedawno artykuł na temat skargi wniesionej w związku z fragmentem gdyńskiej uchwały krajobrazowej. Podczas rozprawy przed WSA w Gdańsku obowiązek demontażu niektórych reklam w obecnej formie został uznany za niekonstytucyjny. Dlaczego? Brak zapewnienia odszkodowań za usunięcie reklamy sprawia, że zmuszenie do demontażu w niektórych przypadkach przybiera formę wywłaszczenia.
To jednak nie oznacza, że właściciele reklam niezgodnych z Uchwałą mogą otwierać szampana i zapomnieć o ich wymianie…
Ponieważ mowa tu jedynie o reklamach legalnych – których w naszym otoczeniu jest naprawdę niewiele. Mało kto wie, że status legalności reklamy zyskuje się w momencie pozytywnego przejścia procesu zgłoszenia do miejscowego Wydziału Architektury i – jeśli to konieczne – konserwatora zabytków.
Jeśli więc Twoja reklama, jest w gronie tych nielicznych, w pełni legalnych, to otwiera się tu furtka. Jaka? Do końca nie wiemy. Być może będzie możliwe ubieganie się o odszkodowania związane z koniecznością wymiany reklamy.
Gmina miasta Gdyni dokona analizy rozprawy i decyzji podjętej przez WSA w Gdańsku, warto więc obserwować jej kolejne kroki i ogłoszenia. Również Senat pracuje nad nowelizacją uchwały krajobrazowej, żeby naprawić luki prawne w przepisach odgórnych, do których odnoszą się gminy.
Jeśli szukasz wsparcia w dostosowaniu reklam Twojej Firmy do przepisów prawa to zapraszamy do skorzystania z naszej oferty. Wykonujemy inwentaryzacje, projekt, uzgodnienia z urzędami, a następnie produkujemy i montujemy reklamy. W całej Polsce.
Legalna reklama krok po kroku
Chcąc legalnie umieścić reklamę konieczne jest pozytywne przejście procesu zgłoszenia jej w odpowiednich urzędach – zapewnia to m.in. zgodność z prawem i zabezpiecza przed karami finansowymi czy nawet poprawia bezpieczeństwo przechodniów i kierowców w przypadku większych nośników.
Na wspomniany proces składają się:
- Uzyskanie opinii plastycznej potwierdzająca zgodność z Uchwałą Krajobrazową (około 30 dni)
- Uzyskanie opinii Konserwatora Zabytków (jeśli mocowana jest na budynku wpisanego do rejestru zabytków, lub w obszarze podlegającym opinii konserwatora (np. Cała ulica Świętojańska). (około 30 dni)
- Zgłoszenie reklamy do miejscowego Wydziału architektury (minimum 21 dni)
- W przypadku semafora, czyli reklamy prostopadłej, pojawia się dodatkowy obowiązek, jakim jest konieczność uiszczenia opłaty w Zarządzie Dróg i Zieleni.
Samodzielne załatwianie tylu formalności potrafi być trudne i żmudne, jednak nie musisz walczyć z tym sam/a – jest to sprawa, którą dzięki doświadczeniu sprawnie załatwiamy w imieniu naszych klientów.