Uchwała Krajobrazowa dla miasta Gdynia już obowiązuje ! Została przegłosowana z końcem sierpnia i weszła w życie w Październiku 2023. Po 12-miesięcznym okresie dostosowawczym, czyli od Października 2024, wszystkie reklamy w obrębie Miasta Gdynia powinny być z nią zgodne.
Ustawa reklamowa- co to?
Uchwała Krajobrazowa, nazywana potocznie ustawą reklamową, jest dokumentem regulującym wygląd reklam na terenie danego miasta. Nie ważne czy lokal handlowy jest na terenie prywatnym, czy należy do spółdzielni. Każda forma reklamy, widoczna z ulicy lub chodnika podlega pod nowe prawo –każdy szyld, baner reklamowy, neon, naklejki na szyby, tablica informacyjna. Oznacza to tylko tyle, że reklama Twojej firmy, powinna być zgodna z normami wytyczonymi przez ten dokument. Nie zakazuje on posiadania szyldu w miejscu prowadzenia działalności, a jedynie wytycza estetyczne standardy dla obszaru danego Miasta. Głównym celem ustawy reklamowej jest poprawa wyglądu miasta.
Uchwały Krajobrazowe z powodzeniem funkcjonują już od kilku lat w Gdańsku, Sopocie, Słupsku, Krakowie i wielu innych miastach. Dzięki nim wygląd miasta zmienia się na plus. Znikają wielkie przysłaniające okna i budynki banery reklamowe, krzykliwe grafiki rozsiane na całych witrynach, a szyldy na budynkach wreszcie mają podobne wymiary i technologię, dzięki czemu wszystko nabiera ładu.
Każdy kto jechał kiedyś na Półwysep Helski przez Rumię wie jak wygląda chaos reklamowy i „szyldoza”, a może nawet „baneroza”….
Legalna reklama w Gdyni
Co powinieneś wiedzieć o Uchwale Krajobrazowej Gdyni?
- Zaczęła obowiązywać 12.10.2023, zatem od tej daty, każda nowopowstające reklama powinna być zgodna z jej przepisami (nie ważne czy duża czy mała naklejka na szybę z logo).
- Jeśli reklama istniała przed 12.10.23 to masz 12 miesięcy na jej dostosowanie do nowych przepisów.
- Z naszego doświadczenia wynika, że Urzędnicy w pierwszej kolejności zwracają uwagę na centrum miasta. Czyli ul. Świętojańska, Starowiejska, Abrahama, 10 lutego, Władysława IV i wszystko co w Śródmieściu będzie pod lupą Plastyka Miasta już od 12.10.2024.
- Przy czym należy pamiętać, że Plastyk Miasta i Konserwator Zabytków to dwie odrębne instytucje. Pozytywna opinia Plastyka nie równa się zgodzie Konserwatora i na odwrót.
- Szyld reklamowy w myśl nowych przepisów, powinien być przede wszystkim estetyczny i współgrać z budynkiem i sąsiednimi lokalami. Pożądane są reklamy w formie liter przestrzennych lub płaskich, neonów ale również estetycznych kasetonów z dibondu. Do lamusa wysyłamy natomiast banery reklamowe, płachty i plandeki.
- Naklejki na szyby powinny być wykonane w formie znaków bez tła, na niewielkiej powierzchni szyby. Zakazane są krzykliwe wydruki przysłaniające całe szyby.
Nie znamy szacunków Plastyka Miasta ale z naszych obserwacji wynika, że większość reklam w Gdyni jest niezgodna z nowymi przepisami. Proces zmian już ruszył, a im szybciej przyjrzysz się swojej reklamie, tym większa szansa na uniknięcie nakazu demontażu nielegalnej reklamy.
ustawa krajobrazowa
Dostosowanie reklamy do przepisów prawa- Uchwała Krajobrazowa Gdynia.
Mamy już niemałe doświadczenie w realizacjach zgodnych z Uchwała co widać w naszych realizacjach. Dlatego, jeśli już wiesz, że Twoja reklama jest niezgodna z Uchwałą Krajobrazową Gdyni i chcesz ją dostosować to odezwij się do nas. Możemy zaoferować Ci: demontaż i utylizację reklam, przeprojektowanie reklam, przerobienie reklamy (jeśli to możliwe), nowe szyldy zgodne z Uchwałą Krajobrazową.
Ustawa reklamowa- jak powinna wyglądać reklama:
Poniżej możecie zobaczyć jak ustawa reklamowa wpływa na to, jak zmienia się wygląd naszych miast. Pokazujemy kilka naszych realizacji z pobliskiego Gdańska, dzięki którym dowiecie się jak powinna wyglądać reklama zgodna z nowymi przepisami. Pierwsze zdjęcie przedstawia reklamę którą wykonaliśmy w zgodzie z Uchwałą Krajobrazową, drugie natomiast stan lokalu przed zmianą.
Jeśli nadal nie wiesz czy Twoja reklama jest zgodna z Uchwałą, to odezwij się do nas .
Pamiętaj o konieczności podania jak największej ilości informacji, poczynając od dokładnej lokalizacji lokalu, poprzez zdjęcia i wymiary lokalu i reklamy. Zapytania kieruj na naszego maila: biuro@montador.com.pl a jak chcesz wiedzieć o nas więcej to zajrzyj na www.montador.com.pl.