Poradnik: Jak Powinna Wyglądać Twoja Reklama w Gdyni zgodna z ustawą krajobrazową
Cześć! Chcesz, aby Twoja reklama w Gdyni była zgodna z prawem i dobrze się prezentowała? Ten poradnik pomoże Ci zrozumieć, co jest dozwolone, a czego należy unikać. Pamiętaj, że celem uchwały jest dbałość o przestrzeń miejską, dlatego reklama nie może być zbyt nachalna i musi współgrać z otoczeniem.
Rodzaje Reklam i Ich Zasady:
Szyldy i ich rodzaje
Szyldy to reklamy z nazwą firmy, informujące o prowadzonej działalności. Na szyldzie powinno znajdować się logo i/lub nazwa Firmy. Telefon, strona czy hasła reklamowe nie powinny znajdować się na szyldzie. Miejsce na nie, możemy zagospodarować na witrynie- jako wyklejka. Dozwolone są również tablice ofertowe w witrynach.
Równoległy: Zamontowany równolegle do ściany budynku. Typowa reklama, którą widzimy zazwyczaj nad lokalem handlowym.
- Dla parterowych lokali, mających własną witrynę i własne, niewspółdzielone wejście do lokalu.
- Szyld równoległy może być umieszczony zarówno na szybie jak i powyżej witryn, pod warunkiem że mieści się w granicach parteru.
- W strefie śródmiejskiej preferowana forma reklam to litery bez tła. Mogą być one podświetlone lub nie, w formie liter 3D jak i neonów reklamowych.
- Czasem dopuszczone są kasetony- ale tylko w uzasadnionych architektonicznie przypadkach.
Semaforowy (prostopadły): Wystaje prostopadle do ściany, ale nie więcej niż 80 cm.
*Tu Uwaga- taki szyld zawsze wymaga zgody na zajęcie pasa ruchu i uiszczania opłaty za to zajęcie.
Wizytówkowy: Mały szyld, często stosowany na budynkach, gdzie jest kilka firm. To niewielka tablica lub zestawienie kilku/kilkunastu niewielkich tablic z logo i nazwą firmy.
- Stosowany w przypadku lokali mających wspólne wejście, niemających witryny, zlokalizowanych na piętrze
- Tabliczki Jednakowego formatu, Wykonane z jednego materiału, Jednego wzoru, Zgrupowane w jednym miejscu na elewacji w jednej osi.
- Na obiektach zabytkowych umieszczane na pylonie, jeśli nie można ich zamontować na elewacji.
Główny: Szyld na dużych obiektach jak galerie handlowe czy budynki biurowe.
- To szyld z nazwą CH np. Riviera, Klif.
- Najemcy Galerii mają ściśle określone pola i miejsca na elewacji,
- W przypadku większej liczby logotypów na elewacji, konieczne jest zachowanie monochromatycznej kolorystyki
- Szyldy główne na centrach handlowych i galeriach mogą wynosić do 1/3 wysokości budynku, ale nie więcej niż 2,7 m.
- Szyldy główne na budynkach użytkowych mogą być w formie znaków bez tła, neonów lub wynikające z projektu budowlanego, przy ograniczeniu ich wysokości względem wysokości budynku do 1/10, nie więcej niż 1,7 m nad górną krawędź elewacji.
Oklejanie witryn
Dopuszczalne są szyldy lub hasła reklamowe w formie liter bez tła lub logotypy o wysokości nie większej niż 15 cm, zajmujące maksymalnie 20% powierzchni witryny wraz z drzwiami (w strefie A) lub 25% (w strefie B), lub maksymalnie 25% powierzchni przeszklonych drzwi.



Tablice ofertowe w witrynie
Dopuszczone są tablice ofertowe w witrynie, mogą być one w formie podświetlonej lub nie. Swoją powierzchnią Tablica ofertowa nie może przekraczać 1 mkw.
Ważna kwestia, każda reklama stojąca w lokalu, w odległości mniejszej niż 50 cm od szyby, podlega pod przepisy Uchwały Krajobrazowej.
Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości dotyczące swojej reklamy, najlepiej skonsultuj się z odpowiednim urzędem lub specjalistą. Przepisy mogą wydawać się skomplikowane, ale ich celem jest poprawa estetyki naszego miasta.
Dodatkowe zasady, które musisz znać:
- Ochrona konserwatorska: W miejscach zabytkowych obowiązują specjalne zasady, a reklamy muszą być dopasowane do charakteru miejsca. Jak i uzyskać opinie Konserwatora Zabytków
- Hierarchia informacji: Najważniejsze są znaki drogowe i informacje o bezpieczeństwie, następnie przepisy prawa, informacje miejskie, a dopiero potem reklamy. Twoja reklama nie może przesłaniać istotnych znaków i informacji.
- Dopasowanie do architektury: Reklama musi współgrać z budynkami i krajobrazem, nie może zasłaniać detali architektonicznych takich jak gzymsy czy zdobienia.
- Utrzymanie porządku: Reklama musi być czysta, czytelna i w dobrym stanie technicznym. Po zakończeniu ekspozycji, miejsce po niej musi być uporządkowane.
Mam nadzieję, że ten poradnik był dla Ciebie pomocny. Powodzenia!
Zleć projekt zgodny z uchwałą specjalistom z Montador
Jeśli nadal nie wiesz, czy Twoja reklama jest zgodna z Uchwałą, to odezwij się do nas.
Pamiętaj o konieczności podania jak największej ilości informacji, poczynając od dokładnej lokalizacji lokalu, poprzez zdjęcia i wymiary lokalu i reklamy. Zapytania kieruj na naszego maila: biuro@montador.com.pl a jak chcesz wiedzieć o nas więcej, to zajrzyj na www.montador.com.pl.